Blijf voor het leven

ZOO Antwerpen

Vraag klant

De voorbije twee seizoenen klikten we de zomercampagne van ZOO Antwerpen vast aan het vtm-programma dat de dierentuin achter de schermen in beeld brengt. Dat heet "Het echte leven in de Zoo" en dus ging de campagne ook die kant uit: "In het echt nog leuker/knapper/speelser/stinkender". Een vrolijke campagne die ons toeliet om alle hero dieren van de zoo mooi uit te spelen en te zorgen voor directe return on investment aan de kassa.

Maar het is geen zieltjeswinner natuurlijk. En het grotere plan voor ZOO Antwerpen is om daar wél op te werken. Om niet alleen heel erg bottom-end-of-the-funnel te werken op features en benefits en de rationele beslissers, maar om de ZOO ook een plaats in ons hart te geven.

Inzicht

Check gerust even bij jezelf en in je omgeving: iedereen is ooit in de Zoo geweest. En daar bakenen we meteen ook onze eerste directe doelgroep mee af: we mikken op mensen die de zoo kennen. Die er een band mee hebben. Want zij weten allemaal wat we bedoelen als we in een strategiedocument schrijven 'dat de zoo meer is dan een tuin met dieren'.

Want dit is ook een plek om een melkje te delen met je eerste liefje, en een wafel met het meisje waarvan je hoopt dat ze de ware is. Het is waar je komt om aan de drukte te ontsnappen als het leven te hectisch is, of net om ze op te zoeken als je je alleen voelt. Voor ons, mensen die de zoo kennen, is de zoo ook geen daguitstap. Geen bestemming die ergens buiten ons normale leven van elke dag ligt. Nee, de zoo is net een plek die deel uitmaakt van je persoonlijke speelterrein. Waar je binnen en buiten kan lopen, een soort ideale backdrop voor de mooie momenten uit je leven.

Als daar geen campagne in zit ...

Campagne

Natuurlijk zijn de dieren leidend in de campagne. Wat wil je ook: we hebben dwergnijlpaarden en gorillas en leeuwen en vissen in alle kleuren van de regenboog (en zelfs in kleuren die we met ons blote oog niet kunnen waarnemen). Maar zij zijn maar de directe aanleiding voor je volgende bezoekje. "Kom voor de pardijsvogels. Blijf voor het leven." En dat dan in alle mogelijke varianten.

De fotografie en de video vragen extra aandacht in deze campagne: het fantastische oog (en de sluiterreflexen) van Koen De Munck en de retoucheskills van Sander De Mol zorgen voor extra oomph.

De campagne loopt online in video en op sociale media, en is te zien in zowat elke straat waar mensen wonen die vergeten zijn dat ze eigenlijk heel graag nog eens naar de zoo willen.

ZOO 0013 Billboard Wall